Rhode Island Newspapers

From 17 September 1787, the day the Constitutional Convention promulgated the
Constitution, to 29 May 1790, the day the Rhode Island Convention ratified the Constitution,
four weekly newspapers were published in Rhode Island, two each in the Federalist strongholds
of Newport and Providence. The Newport Herald and the Providence United States Chronicle
were printed on Thursdays and the Providence Gazette appeared on Saturdays. (See below for
the various days on which the Newport Mercury was printed.) Complete runs for this period are
available for the Herald, Chronicle, and Gazette. Only about sixty percent of the issues of the
Mercury are extant.

The Providence Gazette and the Newport Herald, in particular, supported the
Constitution. The United States Chronicle was apparently neutral, devoting roughly an equal
amount of space to essays supporting and criticizing the Constitution. The type of items
generally published in extant issues of the Newport Mercury makes it impossible to determine
conclusively if the paper had a political bias.

All four Rhode Island newspapers printed a variety of items on the Constitution. They
published essays written by Rhode Islanders, either unsigned or signed with a pseudonym.
There were extracts of letters from writers identified only by their locations, occasional
editorial comments, and poems. More common were observations of unidentified
correspondents and news reports. Newspapers reported on legislative and state Convention
proceedings, town meetings, and celebrations. The mix of items printed varied by newspaper.
The four newspapers also reprinted items that originated in the other states. The variety of out-
of-state items was similar to the Rhode Island material, and again the mix of reprinted material
on the Constitution varied. Some items were printed or reprinted at the request of a
newspaper’s readers.

In addition to discussing the Constitution, newspapers also covered local and state
politics, with especial emphasis on the politics of paper money. The articles on state and local
politics, as well as those on the Constitution, were often laced with bitter personal invective as
individuals were frequently described with unflattering sobriquets. The individuals described
were apparently well known to many inhabitants in this small, compact state, but historians
have had difficulty identifying to whom the descriptions referred. Because the state was small,
newspapers were within the reach of many people who discussed them in several venues,
especially in town meetings. From newspapers Rhode Islanders learned the arguments for and
against the Constitution and the chances for its ratification in Rhode Island and other states.

The Providence Gazette: and Country Journal was established in 1762 by William
Goddard, and for a time it was operated by his mother Sarah. In September 1767 Sarah
Goddard took on as a partner John Carter (1745-1814), a native of Philadelphia who had
apprenticed with Philadelphia printers Benjamin Franklin and David Hall. Carter became sole
owner of the Providence Gazette in 1768, printing his first issue on 12 November. He was a firm
supporter of the patriot cause during the revolutionary movement against Great Britain. An
active job printer, he also published numerous broadsides, pamphlets, and books, including
Rhode Island laws and statutes. Carter published his newspaper on Saturdays. He was also the
postmaster of Providence from 1772 to 1792.



Carol Sue Humphrey, a historian of journalism, published a detailed analysis of Rhode
Island newspapers and the ratification of the Constitution. She found that John Carter, despite
supporting the Constitution, published a significant number of Antifederalist essays. Between
September 1787 and May 1790, states Humphrey, Carter printed 90.50 columns of pro-
Constitution essays and 39.50 columns against the Constitution. Carter, she asserts, was more
impartial early in the debate over the Constitution. After 19 July 1788, he printed no more
Antifederalist essays (““The Rhode Island Pillar’: Rhode Island Newspapers and the Ratification
of the Constitution,” Rhode Island History, 52 [1994], 52). Some of the disparity in the space
allotted to Federalist and Antifederalist essays was possibly the result of Carter’s reprinting all
nine of the Federalist “Fabius” essays between 3 May and 2 August 1788.

Even though the Providence Gazette was somewhat impartial early in the debate over
the Constitution, John Carter’s impartiality was called into question. On 29 December Carter
responded to the criticism:

Whatever may have been my private sentiments respecting public measures, | have
never suffered them to interfere with what | conceive to be the indispensible duty of an
impartial Printer; nor have | at any time suffered myself to become the dupe or tool of a party.
My sentiments are well known in this and most of the other States, particularly on the subject
of paper money (to which an allusion seems intended by another writer on this occasion) and
the suggestions of my adversaries cannot fix a stain on my reputation. Although a Feederalist,
and perhaps zealous as the “Pamphlet-Monger” himself, yet my conduct as a Printer would
certainly merit the severest reprehension, were | impertinently to attempt the preclusion of
free enquiry. For this purpose was the constitution sent to the several States. The cause of truth
can never suffer from argument; indeed argument would of course cease, were the papers
partially to hold up one side of a question only.—On the broad basis of an uncontrouled and
liberal press, | found a humble claim to public patronage. On these principles | have hitherto
had “spirit” and “stability” to conduct it, and | trust that the frowns of disappointed ambition
will not swerve me from the path of rectitude.

The controversy over Carter’s editorial policy escalated in early 1788 into a scurrilous
and personal newspaper war in which the freedom of the press was a major issue. See the
Editors’ Note entitled “The Rhode Island Reprinting of Extracts from ‘A Citizen of America,” ”
22-29 December 1787 for a listing of some of the essays involved in this bitter dispute. All of
these essays, plus others not cited in this Editors’ Note, can be found as a grouping under 22
December 1787.

On 17 April 1790, as Rhode Island was on the verge of ratifying the Constitution, John
Sullivan, U.S. district judge for New Hampshire, wrote to one of that state’s U.S. Senators, John
Langdon, about a post office position for John Carter. Sullivan described the Providence printer
“as high a federalist as he was a whig when you knew him” during the struggle for
independence from Great Britain. Carter had served in the post office “for years under Doctor
Franklin & conducted to approbation.” Sullivan concluded his letter: “I should not give you the
Trouble but | am bound in Justice to his merit to use every effort to serve a man whom | have
known in the worst of times & has ever been a True friend to the Interest of his Country and
now is an avowed Enemy to antifederalism paper money and Tender Laws even though
countenanced by the Rhode Island assembly.”



Bennett Wheeler (c. 1753—-1806), a native of Halifax, Nova Scotia, arrived in Providence
in September 1776, and after a few months he began working for the Providence Gazette,
remaining there until December 1778. In March 1779 Wheeler formed a partnership with
Solomon Southwick to publish The American Journal; and General Advertiser in Providence.
Southwick left the firm in December 1779, and Wheeler printed the paper until August 1781,
after which he continued working as a job printer. On Thursday, 1 January 1784, Wheeler
published the first issue of The United States Chronicle: Political, Commercial, and Historical.
The Chronicle continued to appear on Thursdays and by 1788 “circulated in every town in the
State” (“A Rhode-Island Landholder,” United States Chronicle, 20 March 1788).

The United States Chronicle, as historian Carol Sue Humphrey has demonstrated,
devoted more space to the publication of essays about the Constitution than any other Rhode
Island newspaper. Moreover, declares Humphrey, Wheeler’s publication of these essays was
“remarkably balanced.” The United States Chronicle devoted 71.75 columns in support of the
Constitution and 75.25 columns opposing it. The latter figure considerably exceeded the
amount of space allotted to pieces opposing the Constitution in either the Providence Gazette
or the Newport Herald, which together printed only 45.50 such columns.

Beginning on 6 March 1788 Wheeler printed reports of the proceedings of the Rhode
Island legislature. Not referring to arch-Federalist Peter Edes’s legislative reports in his Newport
Herald, Wheeler gave his reasons for publishing the legislature’s proceedings:

It being the Wish of almost every Man in the State, that the Proceedings of the
Legislature should be regularly published, as soon after their Meeting as possible, the Editor of
the Chronicle attended at the late Session, in order, as far as in his Power, to gratify the Wishes
of the Public.—Having but a very imperfect Knowledge of Short-Hand Writing, he has not been
able to do Justice to the Debates—but thus far he engages, that the Votes are accurately stated,
and that all the Ideas here found fell from some or other of the Gentlemen speaking.—His Aim is
to be of Service in the Line of his Profession, and he hopes this first Attempt, in this Way, will
meet the Candour of the Public.

Wheeler’s efforts to provide a balanced view of the debate over the Constitution were
not appreciated by some Federalists. “Marplot, Jun.” in the Newport Herald, 9 April 1789,
charged that the printer of the United States Chronicle “assiduously” attended every legislature
in order “to pay his court to the paper money majority” and that the printer “was in fact
admitted into the sanctum sanctorum of the late grand nocturnal convention at East-
Greenwich!—These things, it is true, seem to be directly in the face of the federalism of the
Printer of the United States Chronicle.” “Marplot, Jun.” admitted that, while some readers
looked upon Wheeler as an Antifederalist, others viewed him as a Federalist.

On 23 April 1789 Wheeler apparently left it to essayists to make it easier for him to
demonstrate his impartiality when he published this notice: “The printing of controversial, or
Party Pieces, being attended with much extra Trouble—in future we shall expect PAY for all such
inserted in the Chronicle—as is the Custom in other Places.”

On 5 December 1789 “Veritas,” writing in the Providence Gazette, was angered by “the
snarlings of certain demagogues of power” who used the United States Chronicle “to set the
mechanic interest of this town at variance with the mercantile . . . making discord the constant
source of their importance.” These “restless beings” had discharged their “venom so often and
copiously” in the Chronicle. “Veritas” asserted that economic difficulties were not brought

3



about by any class but that these difficulties “have arisen from the nature and present situation
of our government, which has sunk both public and private credit in one common vortex of
destruction.”

Peter Edes (1756—1840), the printer of the Newport Herald, was a native of Boston and
the son of patriot Benjamin Edes, who with John Gill published The Boston Gazette, or Country
Journal from 1755 to 1775. The Gazette was in the forefront of the revolutionary movement in
Massachusetts against Great Britain. In 1779, Peter Edes and his brother joined the paper and
Peter continued in that partnership until 1784, when he established in Boston The Exchange
Advertiser, the first issue of which was published on 30 December. The newspaper’s final issue
appeared on 4 January 1787. Shortly thereafter Edes moved to Newport, where he established
the Newport Herald.

The Newport Herald could be described as an organ of the town’s merchants since the
newspaper voiced its fierce opposition to the Country party and its paper-money system.
Moreover, when the Constitutional Convention promulgated the new Constitution in
September 1787, the Herald vigorously supported its ratification. Edes’s partisanship led one
observer to note that “The majority [Country party] call it [the Newport Herald] the scourge—It
indeed makes them bleed and groan” (Henry Channing to David Daggett, 28 September 1787).
William Ellery, a member of Newport’s mercantile community, referred to Edes as “Our printer”
(to Benjamin Huntington, 30 September 1788).

The first issue of The Newport Herald appeared on Thursday, 1 March 1787, and Peter
Edes quickly revealed his hostility to the Country party. Perhaps his most valuable contribution
to the political battle was his publication of the proceedings of the state Assembly. On 22
March 1787 Edes started printing a series of reports of these proceedings, completing the
series on 21 January 1790. In all, Edes described eighteen sessions, including the “fallen”
session of August 1787.

Peter Edes’s legislative reports focused on paper money. In them he excoriated its
proponents who threatened to cut funding to the Newport Herald for government printing.
Since official records covering the legislative sessions are sparse, Edes’s reports provide
considerable information on the politics of legislation, demonstrating the powerful influence of
paper-money forces. Some of Edes’s reports were widely reprinted in out-of-state newspapers.

The purpose of Edes’s report of the proceedings of the March 1788 session of the
Assembly, which he printed on 10 April, was evident from his preface: “The history of our
government for two years past, is the history of a PAPER MONEY SYSTEM, as all our measures have
been subservient to it.—We have therefore conceived it our duty, to continue an impartial
detail of the progress of this system, not with a view of familiarizing injustice, nor with an intent
of immortalizing the patrons of it, but to guard our fellow citizens from artful
misrepresentations, and to arouse them from the apathy of past delusions to a sense of our
common danger, trusting that we may thereby revive the dormant virtues in this State, and that
our deviations from justice and honor may prove a salutary monitor to others.” Edes’s reporting
impressed William Ellery who wrote that “The General Assembly finished their Session last
Saturday.—The Newport Herald will | suppose according to custom give a true account of their
proceedings” (to Ebenezer Hazard, 16 June 1788).

On 15 May 1788 Edes published four paragraphs under the heading “A succinct view of
dffairs.” In the first three paragraphs, he attacked the paper-money system, the refusal of the

4



Country party to accept criticism of its policies, and the rejection of the Constitution by
Antifederalists. The fourth paragraph states: “Thus engaged in a civil contest, novel as well as
severe, we have become the political phenomenon of the day, and the world stands gazing for
the event,—We shall therefore, from duty as well as information, faithfully continue an
impartial detail of every interesting occurrence, unbiassed by party and undaunted by the
threats of power, trusting that honor, virtue and justice will, ere long, illumine this degraded
State.” Seventeen newspapers reprinted these four paragraphs.

The Country party punished Peter Edes’s partisanship, in particular by refusing to pay
him for printing the state’s laws. Convinced that legislative transparency was closely linked with
the Newport Herald’s “extensive circulation,” Edes continued to publish the acts “gratis” in
order to ensure their wide availability.

On 22 October 1789 Peter Edes rejoiced in the suspension of the tender provision of the
paper-money act of 1786 and the improved chance of Rhode Island’s ratifying the Constitution.
He prefaced his report of this October legislative session with an editorial policy statement:

The printer of the Newport Herald with the highest satisfaction announces to the public
the following sketch of the proceedings of the Legislature of this State at their last session, as
affording a prospect that the discordant sentiments which have too long agitated the minds of
the citizens of this State will soon subside. On this occasion he begs leave to observe, that
addicted to no party, he has repeatedly declared his press to be impartial—/t is to
contradiction, consequently to the liberty of the press, that physics, morality and politics, owe
their improvement, is the motto of this paper; and he conceives that the sentiment is founded
in truth—he shall therefore, in consistency with his motto, continue to publish any pieces which
may be offered to his press on these subjects, leaving it with the public to decide who has the
best of the argument, or on which side the truth lies—all he wishes from his readers is, that
they would not attribute to him any impropriety in such publications, remembering that they,
and not the printer, should be the judges of their propriety.—If printers were to undertake to
determine upon the fitness of pieces for publications, they would certainly give offence to
many writers, and might, by forestalling the public judgment, deprive the community of many
useful observations.—Agriculture, manufactures, morality and politics, not party politics, but
politics in general, considered as the science of legislation and government, are themes copious
and beneficial:—and pieces on these subjects, he trusts, will embellish his paper when harmony
and concord shall commence their peaceful reign.

While Peter Edes paid particular attention to the Country party’s paper-money system,
the Newport Herald campaigned for Rhode Island’s ratification of the Constitution. According to
Carol Sue Humphrey, the Herald devoted 64.25 of its columns to essays favoring the
Constitution and only 6.00 columns to those opposing it. The Herald printed more essays
originally written in Rhode Island than any other Rhode Island newspaper but reprinted fewer
out-of-state essays on the Constitution. Hence the Herald’s total of 70.25 columns hardly
compares to the 147 columns of the United States Chronicle or the 130 columns of the
Providence Gazette. The Herald’s low figure on essays is due, in part, to the many editorial
comments and observations of correspondents that it printed, the great space devoted to
legislative proceedings, and the more extensive reprinting of non-partisan out-of-state news
items. The Herald’s readers knew that Edes was biased. He persisted in his views, but in 1791
he ended publication of the Herald and returned to Boston.

5



Rhode Island’s fourth newspaper, the Newport Mercury, was established in June 1758
by James Franklin as The Newport Mercury, or, the Weekly Advertiser. Early in 1759 the title
was shortened to The Newport Mercury. After Franklin died in April 1762, his mother Ann took
over and soon thereafter Samuel Hall became her partner. Hall was sole proprietor from 1763
to 1768. Solomon Southwick, a strong supporter of the revolutionary movement against Great
Britain, was proprietor from 1768 until December 1776, when he suspended publication just
before the British occupied Newport. Henry Barber resumed the publication of the Newport
Mercury in January 1780, and in 1785 Solomon Southwick joined him as a partner. In January
1787 Southwick became the sole owner, but illness and a paper shortage forced Southwick to
suspend publication from 8 November to 22 December 1787. The next extant issue is for 28
January 1788, at which time Henry Barber was listed as the publisher. Barber continued as
publisher until his death in 1800.

Solomon Southwick (1731-1797), a native of Newport, attended the College of
Philadelphia (now the University of Pennsylvania) beginning in 1754 but left before his class
graduated in 1757. The college eventually granted him an honorary A.B., and in 1780 he
received an A.M. from Yale College. From 1778 to at least 1780, Southwick was Continental
deputy commissary general of issues for Rhode Island, and he was a justice of the peace for
Newport, 1780-81. (For an account of Southwick’s career before 1780, see Patrick T. Conley,
Rhode Island’s Founders: From Settlement to Statehood [Charleston, S.C., 2010], 91-93.) Henry
Barber (c. 1748-1800), whose family emigrated from England and settled in Westerly, R.Il., was
a bookseller as well as a printer.

The days of publication for the Newport Mercury varied for the period from September
1787 through May 1790. From September 1787 through June 1789 all but three extant issues
appeared on Mondays. For the period from July 1789 through January 1790, all extant issues
were published on Wednesdays. From February through May 1790 the Mercury appeared on
either Mondays, Fridays, or Saturdays.

From 17 September to 31 December 1787, either no issues of the Newport Mercury
were printed or few survive. Because Southwick reprinted only one essay on the Constitution,
his position on the Constitution cannot be determined. In January 1788 Henry Barber became
publisher. He printed or reprinted news items but published few essays on the Constitution. A
piece in the Newport Herald of 31 July 1788 may explain why Barber printed so few essays. The
author of the item asserted that Barber had “lately received pieces favouring of party-spirit or
personal reflections ” but allegedly refused to publish the pieces “thrust under his door ” unless
they were “signed or brought by the authors or some other respectable gentleman.” The piece
concluded that the press “should be entirely free and unrestrained.” What Barber’s position on
the Constitution was cannot be determined from the surviving issues of the Mercury.

Cite as: The Documentary History of the Ratification of the Constitution Digital Edition, ed. John
P. Kaminski, Gaspare J. Saladino, Richard Leffler, Charles H. Schoenleber and Margaret A.
Hogan. Charlottesville: University of Virginia Press, 2009. Original source: Ratification by the
States, Volume XXIV: Rhode Island, No. 1



